|
|
|
DIAGNOSTIKA ŘÍDÍCÍCH JEDNOTEK
|
|
|
Systém pro kompletní diagnostiku řídících systémů
automobilů Autocom ADP186 Kit |
|
|
Diagnostický systém Autocom ADP186 je koncipován jako sestava skládající se
z komunikačního rozhraní a diagnosticko-informačního software. Je určen
především pro neznačkové autoservisy nebo autoservisy značkové, které
chtějí mít možnost servisovat i automobily jiných značek. Ovládací program
disponuje rozsáhlou databázi AES (Auto Expert System), která obsahuje
schémata zapojení a obrovské množství paralelních protokolů (hodnot pro
diagnostiku paralelním měřením). AES lze na přání rozšířit o informační
systém Tolerance Data (schémata zapojení, umístění jednotlivých komponent
včetně jejich popisu, hodnoty jednotlivých veličin měřitelných na
automobilu apod). Pomocí sériové diagnostiky (OBD) je možné číst a
vymazávat chybové kódy uložené v paměti řídících jednotek, sledovat hodnoty
v reálném čase a provádět aktivace komponentů. Paralelní diagnostikou lze
fyzicky kontrolovat signály v jednotlivých elektronických systémech.
Zobrazování údajů, hodnot i oscilogramů, jakož i obsluha, se realizuje s
využitím běžného stolního počítače či notebooku.
Práce se systémem je jednoznačně orientována na autoservisní praxi.
Komunikační rozhraní je velmi jednoduché, tzn. že obsluhující mechanik
nemusí mít hluboké znalosti z oblasti výpočetní techniky a přesto je s
pomocí systému schopen najít závady v elektronice vozidla, přesně
identifikovat příčinu a najít místo závady (vadný komponent, vodič apod.).
Komunikace se systémem probíhá v českém jazyce.
Sériová diagnostika:
Přístroj zde plní funkci čtečky chybových kódů, kdy je možné vyčítat z
řídící jednotky uložené chybové kódy, které lze následně vymazat. Dále lze
sledovat hodnoty v reálném čase, aktivovat některé komponenty, případně
provádět kódování apod. Podporovány jsou všechny běžné komunikační formáty,
včetně EOBD.
Paralelní diagnostika:
Klíčovou funkcí diagnostiky pomocí ADP186, která dává systému náskok před
ostatními běžně dostupnými systémy na našem trhu, je měření paralelní
diagnostikou. V praxi to znamená, že mechanik připojí k řídící jednotce
kabelový adaptér dle diagnostikovaného vozidla a v programu zvolí, zda-li
nechá systém provést autodiagnostiku nebo bude sám provádět měření
"step-by-step". Mechanik postupuje dle pokynů zobrazovaných na displeji a
systém okamžitě vyhodnocuje, zda jsou hodnoty veličin jednotlivých pinů v
povoleném rozsahu. To může v praxi znamenat výraznou časovou úsporu oproti
samotné sériové diagnostice.
"Ground" test:
Další z funkcí paralelního měření je tzn. "ground test“ nebo-li test
jednotlivých kostřících bodů. Toto zdánlivě nepodstatné měření je velmi
důležité zejména u automobilů, které jsou v provozu více jak pět let nebo
vozů po havárii, neboť špatné ukostření může mít rozhodující vliv na
výsledné hodnoty jednotlivých měření.
"Road" test:
Velmi důležitá funkce systému pomáhající odhalit závady projevující se
pouze za jízdy vozidla. Řídící modul je připojen za jízdy k vozidlu a
zaznamenává měřitelné veličiny do paměti. Po ukončení testu se připojí k
počítači, kterým se načtené hodnoty v paměti zobrazí.
AES – Auto Expert System
Obsáhlý systém hodnot jednotlivých veličin, schémata zapojení a nápověda
pro diagnostickou práci, vztažené vždy k jednotlivému typu vozidla.
Multimetr & Osciloskop
V přístroji je vestavěn 4-kanálový osciloskop s multimetrem pro zjišťování
hodnot a průběhů signálů a to buď v automatickém režimu při paralelním
měření nebo manuálně pomocí externích sond jako u klasického osciloskopu.
Ve zmíněném automatickém režimu lze zadat pouze číslo pinu řídící jednotky,
následně pak vybrat požadovanou veličinu, která se ihned objeví na
displeji.
Software je licencován na 1 kalendářní rok, během
kterého má majitel přístup k upgradům uvolněným výrobcem (3x ročně).
Po skončení licenčního období je doporučeno licenci prodloužit, aby byla
zachována kontinuita obnovování databáze. Systém však, na rozdíl od
některých konkurenčních systémů, zůstane funkční po vypršení licencovaného
období i v případě, že není licence obnovena. |
|
|
|
Obsáhlá databáze pokrývá následující uvedené značky vozů (řazeno
alfanumericky):
Alfa-Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroën, Daewoo, Daihatsu,
Ferrari, Fiat, Ford, FSO, Honda, Hyundai, Isuzu, Jaguar, Kia, Lamborghini,
Lancia, Lexus, Lotus, Maserati, Mazda, Mercedes, Mini, Mitsubishi, Nissan,
Opel/Vauxhall, Peugeot, Porsche, Renault, Rover, Saab, SEAT, Škoda, Smart,
Subaru, Toyota, Volkswagen a Volvo.
Databáze je neustále aktualizována. Kompletní aplikační list je možné
stáhnout
zde.
Druhou podstatnou devizou je přístup ke všem dodávaným kabelům pro
paralelní diagnostiku bez nutnosti je vlastnit. Za tímto účelem je
zákazníkům k dispozici možnost zapůjčení jednotlivých kabelů
prostřednictvím Cable-CLUBu. Využitím této služby získává servisní
organizace možnost diagnostikovat prakticky jakýkoliv automobil pokrytý
systémem AES bez vynaložení velkých nákladů na pořízení připojovacích
kabelů, adaptérů apod.
ADP 186 je nenáročný na počítačové vybavení, minimální doporučenou konfigurací je:
- operační systém Windows 98 a vyšší
- procesor 800MHz a vyšší
- COM port RS232
- CD-ROM mechanika
- 128MB operační paměti
- 250MB volného místa na pevném disku
- rozlišení obrazovky 800x600 bodů při 256-ti barvách
- tiskárna
Z uvedené specifikace je patrné, že ani po stránce obslužného počítače
nejsou potřeba žádné investice. Software lze provozovat prakticky na
jakémkoliv stávajícím stolním počítači (příp. notebooku), který dnes
nechybí v žádném autoservisu zabývajícím se automobilovou diagnostikou.
Možností je bezdrátové připojení k PC přes Bluetooth.
Základní provedení obsahuje:
jednotka ADP186, OBD-II/EOBD kabel, 1-62 pólový a 63-124 pólový kabel pro
připojení paralelních kabelů, kabel pro připojení k PC RS-232, USB kabel, 2
měřící sondy, napájecí kabel, software ve verzi platné k datu nákupu,
licence pro následující 1 rok a kufřík.
|
|
Cable-CLUB
Služba pro majitele diagnostického systému AUTOCOM, která umožňuje přístup
ke všem dodávaným kabelům pro paralelní diagnostiku bez nutnosti je
vlastnit. Paralelní kabely jsou členům klubu pronajímány dle jejich
požadavků v týdenních intervalech.
Jednoznačnou výhodou tedy je možnost diagnostikovat prakticky jakýkoliv
automobil obsažený v databázi AES, jehož řídící jednotku lze připojit
pomocí dostupných kabelů a adaptéru. To vše bez nutnosti investice do
nákupu těchto pro práci nezbytných prvků.
Přístup k pronájmu kabelů mají majitelé přístroje ADP 186 s platnou
licencí.
Půjčovné kabelu / adaptéru ... 1/10 z jeho ceníkové ceny / týden
K vozům, které nejsou vybaveny diagnostickou zásuvkou OBDII / EOBD lze
dokoupit následující sériové kabely:
kód |
popis |
900200650
900200651
900200652
900200653
900200654
900200655
900200656
900200657
900200658
900200659
900200917 |
Audi/VW (2+2 póly)
MB Sprinter (14 pólů)
Opel (10 pólů)
Peugeot / Citroën (3+2 póly)
Peugeot / Citroën (30 pólů)
Renault (11 pólů)
Saab (10 pólů)
Fiat (3 póly)
BMW (20 pólů)
Mercedes-Benz (38 pólů)
Napájecí kabel (nutný pouze pro kab. 653 a 657) |
900200319 |
Sada OBD kabelů (650 – 659 , 917) |
29.300,- |
900200660 |
F.V.V,. pro blikající kódy Volvo, Ford a VAG |
|
|
|
|
|